Лідерство. Сильний чи слабкий.
- 16.05.2021
ЩО ВІДРІЗНЯЄ СИЛЬНИХ ТА СЛАБКИХ КЕРІВНИКІВ: чому програє команда?
Керівники бувають різні. Одні спокійно і терпляче пояснюють завдання, мотивують, підбадьорюють, надихають, вміють виносити уроки з помилок і вести за собою людей.
Інші – реактивно зляться, кричать, карають, не терплять найменших промахів і вважають підлеглих мало не рабами.
Звичайно, це дві крайності, між якими маса варіантів.
Однак завжди корисно розглядати саме крайнощі, щоб побачити в собі або в своєму керівнику ознаки сильного лідера, які потрібно підтримувати і розвивати, і ознаки слабкого лідера, від яких важливо позбуватися.
Давайте підемо від зворотнього - перед вами 7 моделей поведінки, що характерні для незрілих менеджерів й для їхніх сильних "антагоністів"
Слабкі лідери використовують тріангуляцію
Тріангуляція у відносинах між людьми - це залучення третьої людини у стосунки двох. Наприклад, під час особистих зустрічей з керівником А, він завжди скаржиться вам на співробітника В. Але одного разу ви дізнаєтеся від співробітника У, що керівник А постійно скаржиться йому на вас і заздрить вашим успіхам.
Поступово ви починаєте помічати, що на корпоративних заходах половина команди з вами взагалі не спілкується. У вас виникає відчуття, що ви зробили щось жахливе, але самі не знаєте що саме. А проблема може критися зовсім не в вас, а в тому, що керівник А робить свою "брудну" справу і чернить вас перед іншими співробітниками.
Зрілі і харизматичні лідери ніколи не розпускають негатив за спиною інших.
Вони завжди прямо протистоять їм, якщо в цьому є необхідність і не відходять від своїх принципів. Вони надають перевагу рішучому, часом навіть жорсткому спілкуванню, ніж пліткам через підлеглим.
Слабкі лідери - пасивно-агресивні
Керівник просить вас терміново зробити звіт, а ви зайняті важливим проектом, який цей ж керівник доручив вам раніше. Ви повідомляєте, що зможете зробити звіт через 2 дні й отримуєте згоду на цей дедлайн.
Але наступного дня ви отримуєте імейл від керівника з повідомленням, що звіт уже зробив ваш колега і тепер саме він буде завжди виконувати подібні завдання.
Сильні лідери чітко висловлюють свої очікування й точку зору на дедлайни, пріоритизацію завдань. Вони ніколи не будуть карати або "девольвувати, відбираючи у вас завдання і обов'язки. Якщо вони відчують, що щось не так, то одразу дадуть фідбек або заздалегідь обговорять компромісне рішення.
Слабкі лідери ігнорують
Разом з пасивно-агресивною поведінкою слабкі керівники вважають за краще "покарання" мовчання - вони вас можуть просто ігнорувати. Якщо ви запитаєте, у чому проблема, у відповідь почуєте: "Все нормально".
Швидше за все, навіть якщо ви спробуєте ще кілька разів з'ясувати причину мовчання, зрозумілу відповідь ви не почуєте. А причина може бути зовсім банальною і не мати прямого відношення до роботи - наприклад, ваша відмова від участі у корпоративному заході з поважної причини.
Сильні лідери усвідомлюють, що у людей є свої пріоритети й не все в їхньому житті займає робота й команда. Вони піклуються про баланс між роботою й особистим життям людей, навіть якщо вони захоплені проектом. Крім того, якщо з якоїсь причини вони вважають, що ви вели себе неповажно, то відкрито вам про це скажуть.
Слабкі лідери не відповідають на повідомлення
На людей, які швидко реагують на ваші повідомлення у пошті або месенджерах, завжди можна покластися в екстрених ситуаціях. Але є і ті, хто вважає нормою по кілька годин, а то й днів, не відповідати на листи або взагалі їх ігнорувати.
Не відповідати на повідомлення - це прояв неповаги, а коли справа стосується роботи , то це ще й непрофесійно. Особливо, коли мова йде про керівника.
Сильні лідери визнають важливість повідомлень інших людей, хоча б просто тому, що це питання загальної ввічливості і поваги. Вони подають приклад і завжди своєчасно реагують на звернення.
Слабкі звинувачують інших
Часом, вони можуть звинуватити підлеглого навіть в тому, до чого він не мав жодного відношення. Наприклад, запізнившись на роботу/на важливу зустріч, слабкий керівник може докоряти помічникові, що той не подзвонив / не розбудив / не попередив його вчасно. Комічно? Так, й ще нестерпно.
Сильні лідери визнають свої помилки. Вони завжди беруть на себе відповідальність за проблеми, що виникають в їх команді.
Слабкі спонукають вас пропонувати нові ідеї, але ніколи не підтримують їх
Незрілі лідери можуть радити підлеглим бути більш активними і пропонувати нові ідеї. Однак щоразу, коли люди в команді пропонують щось нове, не звертають на це увагу або говорять, що це не зовсім те, що потрібно.
Сильні лідери, по-перше, чітко орієнтуються у тому, в кого можна отримати цінні ідеї, а хто прекрасно працює просто виконавцем й не здатен на інновації. Вони знаходять спосіб надихнути людей працювати над своїми ідеями і втілити їх у реальні проекти. Вони хочуть розширити можливості співробітників, дати їм право самостійного прийняття рішень і щиро піклуються про професійне зростання людей у команді.
Слабкі керівники не визнають досягнень інших
Під час особистих зустрічей керівник може хвалити і говорити, що пишається підлеглим. Але ніколи не визначить успіхів іншої людини у присутності підлеглих, клієнтів, партнерів.
Навпаки, на нараді команди він може видати ідеї цього підлеглого за свої, а справжньому генератору ідеї буде складно цьому протистояти.
Справжні лідери завжди визнають зусилля, ідеї і досягнення інших людей, і за першої-ліпшої можливості говорять про це привселюдно. Вони прагнуть бачити, як люди в команді ростуть, й це зростання відзначається на високих показниках команди.
Слабких керівників об'єднує один загальнолюдський фактор - глибока невпевненість у собі. Іноді навіть за наявності яскравої зовнішньої бравади. Це часто призводить до їх прагненню боротьби за владу і авторитет. Щоб заслужити повагу, вони використовують страх як механізм контролю, що призводить до неприємних наслідків, вигоряння людей й постійного браку талановитих співробітників.
Сильних об'єднує вміння віддавати. Вони готові зробити свій внесок у особистий і професійний розвиток людей. Вони впевнені в собі, тому їм не потрібно контролювати інших. Так вони заслуговують довіру та повагу.